Ubezpieczenie Autocasco nie jest obowiązkowym ubezpieczeniem samochodowym. Rzeczywiście, posiadanie OC wymagane jest od każdego właściciela samochodu, ale ubezpieczenie AC jest opcjonalne. Czy oznacza to, że nie jest istotne? Najważniejsze, to uświadomić sobie, w jakich sytuacjach, w których nie zadziała OC, ochroni nas autocasco.
Ubezpieczenie AutoCasco czy warto?
W zeszłym tygodniu na naszym osiedlu obudził nas w nocy straszny hałas. Wybuchł zbiornik w aucie, które się paliło. Po chwili pojawiła się straż pożarna, ale już tylko dogasić pożar. Czy w tym przypadku przydałoby się ubezpieczenie Autocasco?
Autocasco to dobrowolne ubezpieczenie komunikacyjne, które chroni samochód przed kradzieżą, zniszczeniem lub uszkodzeniem w wyniku wypadków i zdarzeń losowych. AC obejmuje swoją ochroną także szkody powstałe w wyniku pożaru i wybuchu. Oczywiście to, co dokładnie obejmuje autocasco, zależy od warunków, jakie oferuje zakład ubezpieczeń Compensa.
W większości przypadków samochód po pożarze nadaje się wyłącznie do kasacji. Jeśli jego właściciel posiada AC, najprawdopodobniej otrzyma decyzję o szkodzie całkowitej.
Spalony samochód i co dalej…
Jeśli twój samochód został spalony, jest kilka rzeczy, które powinieneś zrobić, gdy chcesz ubiegać się o odszkodowanie:
- Zgłoś na policję swoją szkodę, każdy rodzaj wandalizmu musi być zgłaszany do organów ścigania. Poza tym bez dowodu zgłoszenia na policji nie będziesz mógł ubiegać się o odszkodowanie.
- Uzyskaj zaświadczenie o interwencji Straży Pożarnej.
- Zrób zdjęcia szkody i sytuacji, możesz również postarać się o krótki film.
- Jeżeli w Twoim otoczeniu znajdą się świadkowie zdarzenia, postaraj się o ich dane.
- Powiadom swojego ubezpieczyciela o spalonym samochodzie.
- Ostatnim etapem tej nieprzyjemnej sytuacji pozostaje wyrejestrowanie auta. W przypadku kiedy ubezpieczyciel uzna, że auto uległo całkowitej szkodzie, należy niezwłocznie wyrejestrować auto.
Kara za niewyrejestrowanie samochodu: 1 stycznia 2020 roku weszły w życie zmiany w Ustawie z dnia 20 czerwca 1997 roku Prawo o ruchu drogowym. Według nowego art. 140 mb ust. 2 właściciele pojazdów, którzy nie powiadomią starosty o wyrejestrowaniu pojazdu w terminie (np. w ciągu 30 dni od daty złomowania) zgodnie z art. 78 ust. 2 pkt 1, będą płacić kary w wysokości od 200 zł do 1000 zł.
Kary nakłada starosta i będą one stanowić dochód powiatu.